TERMÉKKERESŐ


TERMÉKEINK

OLDALTÉRKÉP



AKTUÁLIS AKCIÓK

KAPCSOLAT
Budaörs
Kamaraerdei út 11., 2040
Tel: 06-1-430-1716
Hétfő-Péntek 12-19h
Szombat 10-14h
Balatonfűzfő
Balaton krt. 86.
Nyitás május 2!
Orsi (Budaörs)
06-1-430-1716 Fecó
06-30-4636-842
Berci
06-30-9579-299













 

Világszerte hódít a freestyle a windsurf-ösök körében. Ebben a cikkben Marton András segítségével megismerkedhetsz ezekkel a látványos trükkökkel. A trükk leírásokat folyamatosan frissítjük.

Aerial jibe

Az aerial jibe (talán ugró- vagy légi hauzolásnak is nevezhetnénk) a legkönnyebb freestyle manőverek közé tartozik. Az aerial jibe úgy kezdődik mint egy normális ugrás: lehetőleg nagy sebességgel ’neki megyünk’ egy meredekebb hullámnak. Fontos különbség azonban, hogy az indítás előtt, esetleg közvetlen az ugrás után hátsó lábunkat kivesszük a lábtartóból, és kiakasztjuk magunkat a trapézból. Amint a hullám a szörf elejét felemeli, hagyjuk a testünket hátraesni, miközben a szörf elejét az árbóctalp közvetítésével és az elülső papucsban lévő lábunkkal felhúzzuk. Fontos, hogy az elöl álló lábunkkal a szörf luvoldalát is megemeljük, hogy a szél a szörf alá kapva még magasabbra emeljen bennünket. A vitorlából a szelet ne engedjük ki. Ha az elugrás sikerült a legmagasabb ponton, az elülső papucsban lévő lábunkkal a deszkát erőteljesen átfordítjuk, miközben a hátul lévő lábunkkal a deszka hátulját eltoljuk magunktól, ezzel is az átfordítást segítve. Ideális esetben az átfordulás végén a deszka a vízzel párhuzamosan még a levegőben van. A landolás most következik. Ehhez kissé hajlítsuk be térdeinket, hogy a becsapódás mértékét a lehető legjobban csökkentsük. Az aerial jibe nem csak a felszerelést, de a szörföst is károsíthatja. Az aerial jibe tanulásánál ne vigyük túlzásba az ugrás magasságát, inkább a biztonságos landolásra koncentráljunk. Az aerial jibe után így is legtöbbször a vízbe kerülünk, a manőverhez ezért a fordított vitorlás wasserstart is hozzá tartozik. A vitorlát csak később, egy kissé már felgyorsulva fordítsuk meg.

Heli Tack

A heli tack a legegyszerűbb freestyle fordulók közé tartozik, viszont nagyon fontos mert nagyon sok manőver alapja. A manővert kellő sebességgel indítva a luvoldalt terheljük, így a deszka orra szél felé fordul. Ha siklásból indítjuk akkor a manőver elején még a papucsokban állunk, mivel a hátul terhelt szörf könnyebben fordul, majd az egyre jobban lassuló szörfön fokozatosan előre lépünk az árbóc irányába, hogy a deszka hátuljának túlzott elmerülését elkerüljük. A vitorlát a trapéz kiakasztása után kézben tartjuk és a szél felé fordulva egyre jobban behúzzuk. Amikor a deszka orra teljesen szél felé mutat, esetleg egy kicsit már túl is fordult rajta, következik a heli tack egyik döntő mozzanata: a vitorlát szél ellen döntjük, minél erősebb a szél annál meredekebb szögben. A megfelelő dőlésszög elérésekor a bumkezünket kinyújtjuk, hogy a szél az eddigi leeoldalról kapjon a vitorlába, a szél nyomását a testünkkel ellensúlyozzuk. Nagyon fontos, hogy a vitorlát előre felé is döntsük, a szél ugyanis csak így fordítja tovább szörfünket. Szél ellen és előre döntött vitorlával várjuk meg amíg a szél kellően elfordítja szörfünket. Ha a szél nyomása már olyan erős, hogy nem bírjuk megtartani, akkor a bumkéz behajlításával engedjünk ki egy kis szelet a vitorlából. Ha viszont túl erősen a szél ellen döntöttük a vitorlát, a vízbeesés elkerülésére, nyújtsuk ki a bumkezünket, így a vitorla felegyenesedik. Amikor a szörf már kb. negyed és félszél között van, következik a heli tack befejezése, amely két részből áll: az elsőben átkerülünk a vitorla luvoldalára, a másodikban a ’’normál állásba’’ hozzuk a vitorlát. Először tehát átfordulunk a vitorlával úgy, hogy a bum végét fordítjuk a szél felé, testünk az árbóc mögött kerül át a luvoldalra. Mivel most fordított vitorla állásban vagyunk, a vitorlát át kell fordítanunk. Ehhez elég ha, a bumkezünkkel elengedjük a vitorlát és az árbóckezünkkel segítünk a fordításban.

Nose tack

Ez is a könnyebb freestyle manőverek csoportjába tartozik. A manőver elvileg azonos a ’’normális’’ fordulással, azzal a különbséggel, hogy itt nem a szörfös megy át a vitorla előtt a másik oldalra, hanem a deszkát fordítja át maga alatt, a vitorla fordítása csak ezután következik. A manőver lépései: a heli tack-hez hasonlóan fordulunk szél felé, szélbe állva azonban nem nyomjuk át a vitorlát a túlsó oldalra, hanem egy határozott lépéssel kilépünk a deszka orrára, és azt a víz alá nyomjuk. Fontos, hogy a szkeg hátul kiemelkedjen, hogy ne akadályozza a forgatást. A vitorlát nem engedjük lobogni, hiszen mostantól ez jelenti az egyetlen támaszunkat. A végig azonos helyzetben tartott vitorlába kapaszkodva kis lépésekkel elfordítjuk a deszkát magunk alatt addig, amíg mindkét lábunkkal újra az árbóctalp mögött nem állunk. A bumm vége most előre mutat a deszka kb. félszélben áll. Megvárjuk míg egy kicsit felgyorsulunk és csak ezután fordítjuk át a vitorlát.

360-as

A 360-as már nehezebb manőver. A 360-as egyik alapfeltétele, hogy minél tovább siklásban maradjunk, ezért a szörföt a manőver előtt a lehető legnagyobb sebességre kell felgyorsítanunk. Keressünk olyan helyet ahol a víz viszonylag sima, mivel 2-3 hullám keresztezése túlságosan lelassítaná szörfünket. Miután elértünk a megfelelő sebességet akasszuk ki a trapézt és kezdjünk el lejteni. A túlzott sebesség vesztés elkerülése érdekében a deszkát elöl terheljük. Nagyon fontos, hogy ejtés közben a vitorlát nem engedjük egyre kijjebb, hogy minél több szelet fogjon, éppen ellenkezőleg: bumkezünkkel a rigget erőteljesen le, és hátrafelé húzzuk, addig a bum vége lefelé nem néz. Amint a hátszél szakaszon túljutottunk, a szél a vitorla másik oldala, azaz az eddigi luvoldal felöl kezd fújni. Az azonnali hanyattvágódás elkerülése érdekében a vitorlát a vízre nyomjuk, minnél erősebb a szél annál jobban. A megfelelő dőlésszöget nehéz meghatározni, ezt menet közben viszonylag könnyen szabályozhatjuk. Ha a vitorla túl meredeken áll, azaz a szél nyomása erősebb mint amit mi meg tudunk tartani, egyszerűen hajlítsuk be a bumkezünket, így egy kis szelet kiengedve a vitorlából lejjebb nyomhatjuk. Gyakori hiba a másik véglet amikor a szörfös a vízhez túl közel vezeti a vitorlát, és a szél nyomása nem elegendő a testsúly megtartására. Ezt úgy kerülhetjük el, hogy ha úgy érezzük hogy a vitorla túl laposan fekszik, hajlítsuk be az árbóckezünket, nyomjuk a bum végét még inkább a víz felé, így a vitorla felegyenesedik. A biztos vitorlatartás és a továbbfordulás érdekében ajánlatos még a következőkre figyelni: a bum vége mutasson lefelé a manőver során, ezzel biztosítjuk a vitorla kellő hátradöntését, ami a továbbfordulás érdekében döntő fontosságú.

  • Az árbóckéz végig kinyújtva marad, ezzel egyrészt automatikusan víz felés nyomjuk a rigget, másrészt testünket végig a vitorla, azaz a kanyar felé döntjük, ami a leeoldal egyenletes terhelése miatt lényeges.
  • A bumkéz végig enyhén behajlítva marad, ezzel a kézzel szabályozzuk finoman a vitorlát.

Mivel a 360-as ezen részénél, kb. 140-180fokot fordultunk, sebességünk már korántsem a régi, fontos, hogy az elöl álló lábunkkal a papucsból kilépve az árbóc mellé lépjünk. Amíg a szörfünk siklik, ügyeljünk a szörf leeoldalának kellő terhelésére, és a vitorla hátradöntésére. Előbb-utóbb kb. 220-230fokot fordulva, kijövünk a siklásból, ekkor a vitorla hátra döntése még nagyobb szerepet kap, mivel egyedül ez fordítja tovább a deszkát. Ilyenkor nincs más teendőnk, mint a várni. A vitorlát egyre jobban felállítjuk. Amint azonban a deszka orra szél felé mutat, felgyorsulnak az események. A vitorlát gyorsan előre és magunk felé döntjük, a bummot esetleg túl is húzzuk a szörf középvonalán. Ezek után, ha mindent jól csináltunk a szél újra a ’’rendes’’ oldalról kap a vitorlába. Most már csak a süllyedő szörföt kell egy kicsit leejtenünk, és már kész is a manőver!

Body drag

A body drag egy viszonylag egyszerű, és elegáns manővernek számít, amelynél nagy sebességgel szörfözve lábainkat a vízben húzzuk magunk után, majd – lehetőleg siklásban maradva – újra visszalépünk a deszkára. A lehető legnagyobb sebességgel leejtjük a szörföt raumszakaszba, kiakasztjuk a trapézt és karjainkat enyhén behajlítjuk. Először az első(!), majd a hátsó papucsokból lépünk ki és kezünkkel a bumba kapaszkodva húzzuk lábainkat a vízben. Vigyázzunk, hogy legfeljebb csak combig merüljünk be, különben túlságosan megnő a víz ellenállása. A bum közvetítésével terheljük az árbóctalpat, esetleg még ejtsük le egy kicsit a szörfünket, ez növel a sebességet és megkönnyíti a visszalépést a szörfre. A fellépéshez először karunkat behajlítva húzzuk magunkat közelebb a szörfhöz, majd először a hátsó lábunkat előrehúzva lépjünk fel a deszkára. Húzzuk be egy kicsit a vitorlát és lépjünk fel a másik lábunkkal is. Ha eddig siklásban maradtunk, akkor sikeresnek mondható a body drag. A szörf lelassulása esetén egy kissé előrébb álljunk a deszkán, így gyorsabban visszanyerjük a sebességünket.

2010 Surfstation.hu, Minden jog fenntartva. A képek egy részét kues1 / Freepik tervezte.